Volkswagen schroeft de investeringen in zijn hoofdmerk met 1 miljard euro per jaar terug. Dat maakte de autofabrikant, die wordt verdacht van fraude met uitstootwaarden van dieselmotoren, dinsdag bekend.
Een ,,heroriëntatie” moet helpen de gevolgen van het dieselschandaal te beperken. Volkswagen zal in Europa en de Verenigde Staten alleen nog dieselauto’s op de markt brengen die zijn uitgerust met de beste mogelijke technologie om de uitstoot van schadelijke gassen te reguleren.
Daarnaast gaat Volkswagen zwaarder inzetten op elektrische en hybride auto’s. Een lopend kostenbesparingsprogramma wordt versneld uitgevoerd, zei Herbert Diess, topman van het merk waaraan de grootste Europese autobouwer zijn naam ontleent. Over mogelijke personele gevolgen zei hij niets.
Miljardenboete dreigt voor Volkswagen
Het Volkswagenconcern hangt alleen al in de VS een miljardenboete boven het hoofd omdat het gesjoemeld heeft met uitstootwaarden van wereldwijd 11 miljoen dieselauto’s. De wagens waren voorzien van software die ervoor zorgde dat zij in laboratoriumtests vele malen schoner draaiden dan op de openbare weg.
Volkswagen heeft tot dusver 6,5 miljard euro opzij gezet om de kosten te dekken van het schandaal, waarbij ook de dochtermerken Audi, Seat en Skoda betrokken zijn. Het uiteindelijke bedrag aan boetes, schadevergoedingen en overige kosten kan in de tientallen miljarden lopen.
De affaire heeft topman Martin Winterkorn de kop gekost. Hij is vervangen door Matthias Müller, de vroegere baas van sportwagenfabrikant Porsche. Ook heeft Volkswagen de bezem gehaald door de directies van de merken die bij het schandaal betrokken zijn.
Verscheidene Duitse media meldden dinsdag dat Winterkorn onder druk van enkele grootaandeelhouders ook zijn overgebleven functies bij Volkswagen neerlegt. Met name zijn voorzitterschap bij Porsche SE, de holding die ruim de helft van de aandelen bezit, is omstreden omdat hij in die rol nog veel invloed heeft bij het autoconcern.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl